Op de Autosalon van Genève1 heeft Mitsubishi Motors Corporation (MMC) de nieuwe MITSUBISHI ENGELBERG TOURER gepresenteerd. Het studiemodel van een volgende generatie SUV beleeft zijn wereldpremière en maakt gebruik van geavanceerde, in eigen huis ontwikkelde technologie op het gebied van elektrificatie en vierwielaandrijving.
MMC demonstreert ook het nieuwe DENDO DRIVE HOUSE (DDH) – een energie-ecosysteem waarmee eigenaren automatisch energie opwekken, opslaan en afgeven aan het huis en de auto, waarmee tevens de inzetbaarheid van elektrische voertuigen wordt vergroot. Het DDH is gebaseerd op een V2H-systeem2en later dit jaar te koop bij Mitsubishi-dealers in Europa en Japan.
MITSUBISHI ENGELBERG TOURER
Concept
Engelberg is een populair skiresort in de Zwitserse Alpen en staat bekend om de panoramische vergezichten en de prachtige, uitdagende pistes waar skiërs en snowboarders hun hart ophalen.
De MITSUBISHI ENGELBERG TOURER is een Twin Motor 4WD plug-in hybrid EV (PHEV). Zoals zijn naam doet vermoeden, staat het model garant voor een uitstekende tractie en een vertrouwenwekkend rijgedrag op alle typen wegdek en in alle weersomstandigheden. Deze eigenschappen worden gecombineerd met een groot elektrisch bereik dat kenmerkend is voor een PHEV en waarmee trips naar afgelegen gebieden zonder oplaadmogelijkheden mogelijk zijn. Dankzij de slimme plaatsing van alle systemen biedt de SUV een ruime cabine met drie zitrijen en een variëteit aan opbergmogelijkheden.
Design
De MITSUBISHI ENGELBERG TOURER is ontworpen als elegante en functionele SUV boordevol Mitsubishi-kenmerken. De carrosserie straalt de kracht en betrouwbaarheid uit die hoort bij een auto waarmee je elk type wegdek kunt trotseren. Het ruime interieur is ontworpen om meerdere passagiers comfortabel te vervoeren en biedt een hoog niveau van kwaliteit en functionaliteit door extra aandacht voor detail.
Zaken die bijdragen aan de stoere SUV-uitstraling en passen bij een actieve levensstijl, zijn de mistlampen op de automatisch te openen en sluiten dakkoffer en beschermdelen onder de voor- en achterbumper.
Technologie
Voor de aandrijving van de MITSUBISHI ENGELBERG TOURER dient het Twin Motor PHEV-systeem dat in de Outlander PHEV is gekweekt en ontwikkeld, maar op alle fronten is geoptimaliseerd met nieuwe technologie voor elektrificatie en vierwielaandrijving. Bovendien zorgt de combinatie van PHEV-aandrijving en connected car-technologie voor nog betere prestaties en extra gemoedsrust in alle weersomstandigheden.
- PHEV-aandrijflijn
- 4WD-systeem
- Connected car-systeem
De aandrijflijn van de MITSUBISHI ENGELBERG TOURER staat garant voor een dynamische rijervaring en uitstekende milieuprestaties. Met zijn stabiele weggedrag en vierwielaandrijving accelereert, stuurt en remt de SUV op veilige en zelfverzekerde wijze, op alle soorten ondergrond en in alle weersomstandigheden.
DENDO DRIVE HOUSE (DDH)
Het DENDO DRIVE HOUSE (DDH) is een systeem voor thuisgebruik. Het pakket combineert een (PH)EV met een bi-directionele lader, zonnepanelen en een thuisaccu. Het DDH wordt later dit jaar beschikbaar bij de Mitsubishi-dealer en stelt gebruikers in staat om de (PH)EV thuis op te laden met behulp van zelf opgewekte zonne-energie en stroom uit de autobatterij te gebruiken voor huishoudelijk gebruik.
- Voordelen van het DDH
Met de elektrificatie van voertuigen maakt Mitsubishi Motors het leven van klanten prettiger en comfortabeler. Tijdens het rijden reageert de auto zeer adequaat op de input van de bestuurder. Als de auto geparkeerd staat, fungeert die als een betrouwbare partner. Het DDH voegt extra waarde toe aan de elektrificatie van voertuigen.
Alle informatie ten aanzien van MMC op de Autosalon van Genève 2019 is te vinden via de speciaal opgerichte website:
http://www.mitsubishi-motors.com/en/innovation/motorshow/2019/gms2019/
189e Salon international de l'Automobile Genève 2019: persdagen op 5 en 6 maart, publieksdagen van 7 t/m 17 maart.
2Vehicle-to-Home: een systeem voor het leveren van stroom uit de autobatterij naar het huis.
3Het systeem regelt het koppel en de remkracht op de voorwielen met behulp van stuurhoek, giersnelheid, aandrijfkoppel, remdruk, wielsnelheid en andere informatie om de intentie van de bestuurder en het gedrag van het voertuig nauwkeurig te bepalen. Hiermee gedraagt het voertuig zich voorspelbaar en veilig.
4Vermindert instabiliteit als gevolg van gladde wegoppervlakken of abrupte stuurbewegingen.
5In bepaalde landen en regio’s wordt de installatie en het onderhoud uitbesteed.